Bliv kommunikationsmedarbejder på en kulturinstitution

Selvom du hverken har lyst eller talent til at blive skuespiller, kunstmaler eller forfatter, så kan det jo godt være, at du gerne vil arbejde med kulturformidling. Det kan du gøre ved at tage en uddannelse i kommunikation og derefter søge om ansættelse på et teater, et museum, en skuespillerskole, et kunstakademi, et bibliotek eller andre steder, hvor de søger medarbejdere til at formidle kunst og kultur.

Tag en kommunikationsfaglig uddannelse

På flere af landets universiteter kan du tage en kommunikationsfaglig uddannelse, eller du kan tage en kandidatgrad i moderne kultur og formidling. Dermed får du et fagligt fundament med nogle kommunikationsværktøjer, som du kan anvende, når du skal formidle kunst og kultur. Du har også mulighed for at komme i praktik på en kulturinstitution i løbet af din uddannelse, så du får et mere realistisk og praktisk indblik i, hvordan tingene fungerer. På kulturinstitutionerne har skuespillere som fx Sofie Gråbøl sin gang, og det kan være spændende at følge med i tilblivelsen af en teaterforestilling og så skulle markedsføre den med de kommunikationsevner, du har.

Kend målgruppen

Noget af det allervigtigste når man arbejder med kommunikation er, at man skal kende målgruppen. Hvem er det, man henvender sig til. Nogle virksomheder vælger at investere i et smart crm system, så I kan holde styr på deres kunder, hvilket gør det nemmere at kommunikere, sælge og markedsføre produkter og ydelser. Hvis du fx arbejder på et teater og skal ud og sælge en forestilling til publikum, så er det vigtigt, du anvender de rigtige kommunikationsmæssige værktøjer til at tiltrække dem. Det samme gælder, hvis det er en kunstudstilling eller en koncert med en dansk eller udenlandsk kunstner.

Sociale medier er en del af markedsføringen

I dag kan mange nærmest ikke forestille sig et liv uden de sociale medier. Vil du tiltrække et ungt publikum, skal du helt sikkert være på de sociale medier, for det er her, de unge tilbringer en stor del af deres tid. Nogle gange skal der noget så håndgribeligt som lave billetpriser til for at lokke de unge i teatret. Teaterforestillinger og kunstudstillinger behøver ikke at være kedelige. De kan sagtens gøres interessante for et ungt publikum. Hvis du arbejder på en uddannelsesinstitution som fx Den Danske Scenekunstskole, så går en vigtig del af kommunikationen ud på at tiltrække unge talenter. Hvert år er der mange håbefulde ansøgere til landets skuespillerskoler, Dramatikeruddannelsen og andre kunstneriske uddannelser.

Kommunikation med kunstnere

Som kommunikationsmedarbejder skal du ikke kun kommunikere udadtil, men også indadtil. Det betyder, at du skal kommunikere dagligt med kunstnere og andre ansatte på teatret, museet eller biblioteket. Det kræver, at du kan kommunikere med mange forskellige slags mennesker. De fleste kommunikationsfolk elsker at kommunikere med andre, men det er jo ikke det samme, som at man altid er enig om tingene. Man er heller ikke nødvendigvis enig om, hvordan en forestilling eller kunstudstilling skal markedsføres. Som kommunikationsmedarbejder på en kulturinstitution kan du se frem til en spændende hverdag med masser af udfordringer.

Related Posts

ezy